Thursday, June 25, 2009

25 June:: apa yang aku buat

salam ukhwah

hari ni aku x buat ape2 sangat.

ingat nak gi masjid lutong tadi.tapi 2 aa..bertangguh2.akhirnya da terlewat..

semalam aku ngan miqdad gi Bintang dengan gamble nye..maksud dengan gamble nye tu x leh la gtaw..karang ade orang marah..hehehehe..

so,ade la beli Biq Apple siket..kelmarin da beli.semalam beli.cannot resist laa..

manusia ni memang fitrah nya sukakan yang sedap,yang indah,yang cantik kan...

Then malam nye aku,joe,shahul,hafiz,yaqin,kash,syafiq shuhaimi n miqdad gi maen badminton kt MPH.sampai kol 11.40 kot kitorang main.balek je aku terus tidoq..x tahan daa..

n hari ni aku lagi sekali memikirkan beberapa perkara..
apa arah tuju aku?lepas habis belajar,aku akan berkerja.kalau rezeki ada inshaAllah dengan Petronas.but then,after that,what`s next??


alhamdulillah,akumendapat sinar tarbiyyah dekat sini.sekali pernah aku bertanya dekat murabbi:

arrijal:akhi,ana alhamdulillah sekarang masih semangat dalam tarbiyyah.dalam dakwah akhi.dan ana nak sangat untuk terus dalam jalan ni.tapi akhi,ana tak tahu sama ada ana akan terus macam ni untuk masa depan atau tak.kalau dah kerja.kalau dah ada keluarga..ana takut ana akan terkeluar dari jalan ni..

murabbi: enta duduk dulu dalam jalan ni.enta letakkan hati enta pada jalan ni.baru enta tahu dan akan terus berada dalam jalan ni..

(ada la lagi yang lagi panjang di perkatakan murabbi..tapi cam biase,panjang sangat)


dulu,aku memang minat giler politik.dengan semangat dulunye nak amik course Law..da dapat da beberapa tawaran yg mantap.tapi aku tolak sebab alasan yg x logik gak laa..n digelakkan kawan2 aku bile aku crtakan kt diorng.tapi aku bersyukur.kalaulah aku ditempat lain aku mungkin tak kenal sinar tarbiyah ni.aku mungkin tajul yang dulu.

sambung balik...aku nak amik law n masuk politik.dan disitu aku boleh ubah dan perbaiki negara.perbaiki nilai anak2 muda.banyak lagi impian aku..impian besar seorang pemuda yang naif..

tapi bila setelah ikut sedikit tarbiyah..beru aku faham..macam mana un kita tengok yang ahli politik ni cuba perbaiki negara tapi tetap hancur.nak perbaiki anak muda dengan macam macam kaedah.dengan rakan muda la.dengan khidmat negara la..2 semua alat je ya syekh...macam mana nak perbaiki kalau asas nya pun x da..

macam sebatang pokok la.pokok 2 susahkan kita.kita potong ranting die,esok tumbuh ranting baru.tapi kalau kita racun kan akar die.maka mati lah pokok tu.

jadi akar masalah yang seribu macamni ape sebenarnya?

cuma satu dan satu sahaja..

kefahaman Islam..

x payah cakaplah nak tubuh kerajaan Islam.nak kan anak muda baik2.nak kan pemimpin muda yang mantap..

x payah cakaplah nak negara yang maju.kerajaan yang bersih..kalau kefahaman nye tak de.

kalau Islam nya x lekat dalam hati.kalau Islam nya hanya sekadar dekat kad pengenalan aje.

kalau Islam nya hanya setakat dialungkan pada mulut yang aku ni pemimpin melayu Islam.dulu,kini dan selamanya.

x payah cakaplah untuk tubuh negara Islam kalau Islam itu kita letakkan pada undang2 dan hukuman2..cuma sekadar retorik kosong!! dibawah kepimpinan ulama...

politik2..macam2..

apa yang kita perlu buat ,bawalah ummat untukmemahami Islam.contoh paling best lah..yang terjadi kat aku..ade senior aku from ex maktab aku dulu.dia tanyakan pertanyaan dalam forum online ex mktb aku..pertanyaan nye macam mane nak buat kalau ade yg nk ikut ritual sedut harta karun dengan bomoh2 ni..

aduhai2..so aku cakap la..tu bukan setakat scam..tu masalah aqidah n bla..bla..blaa....

so,brader ni agk faham laa..sebab lepas 2 die email balik.care die cakap cam die faham

lepas 2 x baper ari tu,ade la duaorng manusia yang menulis balik pasalhal ni..sorang berkata,die pernah engok denga mata sendiri .n dia kata,nak buat,buatlah..tapi jangan khurafat sudah..

ades..jangan khurafat sudah??

x khurafat n mensyirikkan Allah ke 2??

n ade la brader yg ke dua ni dengan yakin nye dalam bahasa inggeris(profesional lah tu) bercakap yg sebenarnya ni relationship master n slave..so,kite ni master n jin 2 slave.so x la wujudnya penyembahan2 tu..ades..terbaik nya ayat..macam game ye..

kalau dah syirik tetap syirik..

babi tetap babi walaupun dipakaikan baju manusia dan di mekap..

ape yg jadi isu disini..brader2 ni adalah orang profesional yang mantap2..lepasan universiti terkemuka dan lepasan MRSM yang terkemuka..aku jugak lepasan maktab ni..so,aku faham macam mana studentnya dibentuk..

tapi ni lah keprofesionalan tanpa kefahaman...

so,kalau korang tengok,ni ape yg jadi dekat ummat sekarang ni...

macam mana berdegang cakap pasal Islam sedangkan hal asas aqidah pun x dapat nak dibezakan..

macam mana semangat gila kata aku pejuang melayu Islam,tapi hal2 mensyirikkan Allah pun x sedar..

aduhai2..ummat ku...

x payah lah cerita macam2..kita bentuk dulu ummat.kita bawak dulu ummat kepada Allah..faham kan dulu Islam ni sebagai cara hidup..Islam ni mudah..

kita nak cerita yang lain2 tu macam kita selesaikan masalah ranting..

masalah ummat sekrang ni bilamana ummat lari daripada Islam dan orang2 yang bijaksana membincangkan perkara khilafiyah..bincang perkara2 seperti arasy Allah dekat mana,sifat 20 Allah n macam2..padahal ade lagi penting.ummat sekarang tengah sesat baghat(quoted from murabbi)..

Fahamkan lah bahawa bilamana kita bershahadah itu bemaksud dalam hidup kita tak ada algi sembahan2 lain yang kita harapkan..x kira lah dari master-slave ke,duitke,perempuan ker,awekz2 ker,duit ker...apa yang kita harapkan cuma pada Allah..itu sahaja.x lain.x de yang lain..

Aku nak tanya laa..kenapa Nabi ambil masa sepuluh tahun berdakwah di Makkah ceritanya tentang aqidah aje..

kenapa ayat Quran itu turun selama 13 tahun di Makkah ceritanya tentang aqidah je..

kenapa beza yang teramat sangat antara ummat waktu zaman Nabi dengan ummat yang ada sekarang??

aqidah ummat sekarang aqidah celup2..

bukan aqidah yang disucikan..

kalaulah nak faham kan tentang aqidah ni mudah macam makan ice jagung kat pantai tangga batu di Bintulu,Nabi tak perlu susah payahsampai 10 tahun di Makkah..

mengesakan Allah ni bukan setakat kita tahu maknanya sahaja.tapi kita faham dan sucikan hati kita...suci maksudnya x da yang lain lagi dah..kecuali Allah..

kalau sakit sikit da jumpa bomoh...buat pulut kuning n macam2...

kalau kena dump ngan awek atau boyfriend dah macam nak mati...

mana korang letakkan cinta Allah tu dalam hati..

kata cinta Allah itu cinta teragung..teragung la konon..

senang cakap..tapi susah nak buat kan...

ummat2....

k..nanti aku tulis lagi...

p/s:kalau korang rase aku tulis ni agak sempoi n tak suke,visit la cetusanminda.wordpress.com


kalau still rase kasar gak pergilah ngaji kitab kuning...

salam

ar-rijal

No comments:

Post a Comment