Tuesday, January 25, 2011

kalau korang dah boring tahap gaban,baca lah..

Salam...

fuhhhh...dah lame giler blog ni bersawang..blog ni cuma catatan peribadi je. and tak lah banyak catatan peribadi yang aku selalu buat.Selalu update dekat cetusanminda. Yelah, tu lebih serius. Ni blog cam wonderpet je..hehehehe.

semalam baru balik dari K.L. start ada dekat K.L selasa lepas.. So nak dekat seminggu gak la...alhamdulillah ada tempat untuk tumpang berteduh. Tinggal kat rumah sorang Pak cik yang dah dianggap macam ayah sendiri.. Ade je sedare mare kat K.L ,tapi bila tinggal sana, plan sendiri tak jadi..huhuh.

Langkawi-K.L bukannya dekat ... tapi sebenarnya banyak dapat belajar dari satu perjalanan kan.Tu lah sebab para ulama sarankan kita untuk mengembara. banyak yang dapat kita tengok.

Dari alam dan dari manusia. Bayangkanlah.Dalam satu rumah pun perangai masing-masing berbeza.Apa lagi dalam satu daerah.Ape lagi dalam satu negeri.Dan apa lagi dalam satu negara.Lagi lah berbeza.


Jadi dekat situ sebenarnya banyak kalau kita nak belajar.

Hari pertama sampai dah malam. terus sampai,mandi dan ada perjumpaan sikit.Lama tak jumpa saudara-saudara yang tercinta. Ya Allah,susah nak gambarkan ukhwah Islamiah tu macam mana. Lagi dahsyat dan hebat dari hubungan darah adik beradik. Rindunya,sayang nya..

Esok nya ke UM. ke department geology. jumpa Dr Masa. Ni lah lecturer antara yang terbest sekali di dunia.hahahaha.Dia dulu mengajar dekat curtin. sempat sekejap je jumpa dia sebab dia ada kelas. Nanti lah,ade rezeki jumpe dia lagi.pagi sebelum tu ,sarapan dulu..dekat satu kedai dekat rumah pak cik..pergh..roti tisu panjang 2 meja..dasyat2..hahahaha..

Hari ke 3 nye gi jumpe mamat subakin.kawan dari sekolah lagi..kire kawan baik laa..banyak gak berbual...yang paling aku ingat kata-kata dia ni, iman ni macam duit. kalau tak ada duit banyak benda tak boleh beli.tapi kalau ada duit macam-macam benda boleh buat.iman pun macam tu. kalau iman sikit banyak benda tak boleh buat.tapi kalau iman banya, sangat lah banyak kita boleh usahakan.sampai kadang-kadang apa yang mampu dibuat dengan iman yang tinggi ni,tak boleh dibayangkan manusia.

Dia tinggal setahun lebih lagi nak habis. But sekarang tengah practical. Kire aku dulu lah habis belajar.Hehehehehehe.Dapat gaji awal. Terbaek!!! Aku rasa kawan-kawan yang lain pun semua belum habis lagi except yang Diploma or Fast Track. Senior-senior aku ada yang dah dapat keje. Ada yang belum and ada yang tak dapat dengan Petronas. Aku terus terang,tak berniat sangat nak kerja dengan Petronas. Maybe ada plan lain sikit.But still dalam contract kena lah ikut je.


Ade dah plan -plan lain.Tu yang aku ke UM tu..tapi rezeki tak menyebelahi..hahaha.

selain sambung master maybe amik 2nd degree.or tengok lah nanti.

Sebab apa yang kita buat sebenarnya, bukan untuk kita dah kalau matlamat utama kita lagi besar. Apa yang kita buat ni cuma akan menjadi alat aja. kalau nak ambil Law,maybe dekat UIA or KUIS.

tapi apa pun cam aku kata, tu perancangan je.dan apa pun kena lah berpaksi pada matlamat lagi besar. Kalau disuruh untuk kerja,kerja lah.belajar,belajarlah...

then 3 hari seterusnya, ada perjumpaan..tak yah la cerita.tak penting...tapi best giler..huhuhu.

sebelum gi sana, singgah ke KUIS dulu. hantar anak pak cik..dasyat laa KUIS...syok je tengok student kat sana. jauh beza la dari Curtin..

Sepanjang program tu banyak jumpa saudara tercinta. Banyak juga yang dapat dibincang. kadang-kadang keluar juga dengan 2 orang saudara tercinta yang memang dah lama tak jumpa.

diorang ni memang tak bley blah bila cakap-cakap pasal hal nikah..mahu tunduk saya mengenangkan cadangan yang diberikan..fufufufufuf..da lama dah diusul.tapi senyap je lah..

dah banyak dah fikir tentang hal nikah ni.belum ada lagi dalam hati.tapi macam dikatakan,semua atas keperluan.bukan keinginan. keperluan atau keinginan.mahu atau mampu...

sepanjang program ni,fuh,makan punye la dasyat...memang naek brape kilo lah..tinggal rumah pak cik pun dasyat makan..mak aih...

abis je program, balik rumah pak cik dulu...abang-abang tercinta ni yang hantar..memang sepanjang jalan tu,memang kena lah aku...tak boleh nak lepas...tak balik rumah pak cik dulu,tapi ambil dia dekat mana entah.yang lagi tak bley blah, pak cik pun menambah perisa gak..lagi dahsyat laa aku kene..

dari awal sampai hari aku balik,memang tutup mulut je lah tak mampu nak bicara apa-apa.

malam tu kitorang gi makan nasi arab...fuh..series dasyat wa cakap sama lu nasi arab ni...memang dahsyat.siap dengan malt apple lagi..non alcoholic punye.fuhhh!!! memang terbaek laa. aku cakap betoi,kalau jumpe nasi arab,pi lah makan..amek kambing punye. but hari tu kambing habes ,so aku amik ayam..seb baik tak amik kambeng..kalau tak dengan "suasana " panas tambah panas nye kambing...huhuhu


patutnya aku balik malam tu,tapi sebab rushing sangat, aku gi ke Bukit Jalil beli tiket balik esok pagi.

Dalam jalan pulang tu, berenti kat bukit gantang. solat dekat sana.

Satu lah yang kita nampak ni, jarang betul orang solat jemaah.

Hari tu keluar dengan mamat kat KLCC, gi solat dulu. Nampak seorang lelaki.rambut panjang.kemeja lusuh.seluar jeans.panggil untuk solat jemaah.sedangkan banyak yang dah mula nak solat sendiri.

asbab nya abang tu,lebih 40 orang dapat pahala 27 kali ganda.

dekat bukit gantang tu pun macam tu jugak. masuk-masuk je surau, nampak ada 2 orang tengah solat jemaah. sedangkan yang lain solat sendiri. terus je join. and lepas solat ikut haluan masing-masing.

Tapi tau tak dengan solat jemaah ni, dapat berkawan. cam kat bukit gantang tu, sama jemaah solat waktu tu, berbual dengan pak cik tu..dia ni bawak lori hantar barang..ke hatyaii.. Siap dia jemput untuk tumpang and bawak sekali gi jalan-jalan ke sana. siap ambil number dia skali.

ada skali on the way to perak, solat dengan sorang pak cik ni..dia suruh jadi imam.habis je terus borak-borak and banyak yang dapat belajar dari pak cik tu.bukan sebarang orang dia ni..banyak yang dapat belajar dari dia...cuma dia ingat aku ambil syariah islamiah dekat universiti.. oh tidak...saya cuma orang biasa.ilmu cetek cam shallow marine.


akhirnya, sampai lah ke rumah di langkawi..


tu lah..duduk langkawi best..cantik.aman.rasa selamat.

tapi.....

jauh dari bandar besar.....so,banyak benda bagus yang berlaku susah nak join.sebab tu hal wajib je baru leh join..uhuhuuh..

ok lah..

korang boring nye kalau bace post ni...

saje saje je cerita..maybe ada part-part yang boleh belajar...aku bukannya pandai sangat pun..

tapi kalau korang rase nak ambil untuk belajar,silalah..tak salah pun... :)

okeh..kene start gi gym..dah gemok balek..ahahahahah

wallahua'lam












3 comments:

  1. Boleh t'bayang bile abg2 tu ckp pasal isu 'panas'... Sampai ktorg yg tgh tido pon boleh t'jaga dgr isu ni... Hehe

    ReplyDelete
  2. Haha Tajul. Saya turut merasakan kepanasannya tuh! Apa tunggu lagi?

    ReplyDelete
  3. kene tunggu zul dulu..adeh..nk kene delete ini post..hahahah

    ReplyDelete