Thursday, April 7, 2011

Tensi!

Salam.

beberapa waktu ni aku jarang update blog.tulis kt fb pun jarang.
sekarang aku cuba untuk guna masa dengan optimum.Buat benda yang penting. Tahun akhir ni amat menyesakkan.

Kadang-kadang panas hati jugak. Dengan lecturer nye, dengan keadaan sekeliling. Sekarang ni tak boleh nak kata apa. Even nak pergi gunting rambut pun aku takut habis masa. Nak pergi gym pun tak berani sebab takut masa terbuang.

Macam aku cerita dulu, aku buat keje kat Niah. Dan supervisor aku, lecturer aku memang power giler pasal carbonate. So, apa pun memang based on dia. But HOD aku pun dikira sebagai supervisor sekali.So arahan datang dari dua orang and nak puaskan hati dua orang.Sakit laa.

Sekarang ni dah malas nak cakap banyak.Kadang-kadang kita yang buat kerja dan kurang bercakap kena hentam. Kesian team mates aku. Kesian Nik,Nina,Ju,Iffah and Nad. Korang memang bagus. Semua keja korang buat. Aku memang agak strict.Buat korang pressure. But kalau tak, kita tak kan dapat capai apa yang kita nak capai. Nak kan sesuatu kena ada pengorbanan. Tak pe lah.Kita orang berkerja.Bukan orang cuma pandai bercakap je.

Tak pe lah korang. Kita yang buat kerja.Orang lain yang menumpang kerja kita.Orang lain dapat kredit.Kita yang kena hentam. Tak pe.Masa panjang lagi. Yang penting kita usaha yang terbaik.

Cakap pasal team ni,aku memang suka competition. But sekarang aku compete dengan team sendiri.Compete supaya team ni jadi lagi baik. Bukan aku tak nak ambil tahu pasal team lain dalam batch ni. Tapi terus terang, tak ada masa.Banyak lagi benda lagi penting dari nak fikirkan pasal hal remeh temeh.Dari pasal soal nak jaga hati,and macam-macam lagi. Bukanlah tak penting.Penting.Tapi ada hal yang lagi penting. And kalau nak fikirkan masalah orang lain, tak cukup nafas rasanya..

Alhamdulillah,belum dilekakan dari mengingati Allah. Alhamdulillah,masih belum futur. Alhamdulillah masih dapat jaga. Tapi ada yang lain terpaksa dikorbankan.Masa dengan kawan-kawan.Masa untuk diri sendiri. Banyak jugak. So, sorry lah ye.

Maybe ada banyak lagi benda yang lebih baik di hadapan. Yang penting usaha.

" Right now,life gives me lemon, and I'm figuring out how to turn it into lemonade"

Saturday, February 19, 2011

bila saat indah...bila rindu..hehehe



assalam.blog ni dah sangat bersawang.macam tak relevan untuk ada.hahahaha

ni sebenarnya cuti sem aku yang panjang yang paling last.next cuti sem 1 bulan ja.and aku tak balik.so ni lah yang paling last.

sebab aku tinggal setahun je lagi.final year dah. insyaAllah dengan izin Nya, habis je tahun ni aku bergelar graduate.seorang geologist yang ada degree dalam applied geology.

bukan lagi student.

dan aku plan untuk stay miri terus lepas dari habis study. tak nak balik langkawi terus.maybe cari kerja gaji kecik dulu ke di miri dan tinggal sana sementara tunggu result nanti.

so , sebenarnya cuti ni antara cuti yang bermakna.

aku tak selalu sangat keluar cuti ni. Cuma sekali je hadiri program di KL.yang lain cuma keluar dekat-dekat aja.

Stay lama sikit dengan abah dan mama. Sebab lepas ni dah kerja dan ada tanggungjawab yang mungkin akan sibukkan diri and lagi lah if kerja jauh.

Aku target nak sambung belajar dulu tapi maybe ada plan yang lagi besar yang dah dirancang oleh mereka-mereka yang bertanggungjawab untuk dilaksanakan.

anyway, aku nak tunjuk beberapa gambar sepanjang cuti ni :

1.pasar malam

ni gambar dekat bawah aku ambil gambar seorang muslimat solat tepi sungai waktu pasar malam.dia ni peniaga pasar malam.tengok, siapa kata banyak halangan untuk solat.itu tak boleh.ini tak boleh. hebat muslimat ni. and apa yang dia buat ni moga kita dapat jadi kan satu pengajaran untuk kita.


2.Roti tisu
waktu ni makan dekat KL.several days before gi program.hehehe. bukan saya nak.orang belanja.terima kasih.tahu kenapa tak berusik? sebab kitorang habiskan 1jam 30 minit berbincang dekat kopitiam tu sampai la roti ni sejuk.last-last tersedar,kitorang makan and kongsi 3 orang. 3 pinggan ni woo.. panjang 2 meja.


3,Ni waktu panjat telaga tujuh..hehehe..nak buat camne ..geologist kan..tengok batu je excited terlebih..hehehe





4.Ni Dr Masatoshi.dia dulu lecturer kitorang dekat Miri.
hari tu melawat dia. entah apa-apa ngarut lah berbual dengan dia.siap mesej-mesej lagi benda ngarut lagi.hahaha..ini jepon memang best.




5.Ni udang masak 3 rasa. sebenarnya patut ikan 3 rasa.aku belajar resepi dia dari kawan ayah aku.dia ni pernah masak untuk sultan kedah.and pernah jadi tukang masak hotel.ada la beberapa resepi lain aku belajar.hehehe..ni sedap.series.



6.Ni waktu masak bubur asyura..huhuhuh..seronok giler gak ni..naik muscle biceps..hehehehehe



7.Ok.gambar 7 dan 8 ni special.Ni nama nya siput mata rusa.sedap.lemak ooh..


8.Selepas isi dikeluarkan



ada satu lagi aku tak dapat nak tunjuk.sup hati dan daging unta..itu sangat lah sedap tapi bau dia,ya Allah...dahsyat..tapi series sedap.badan pun rasa best lepas makan..

hehehehehe

tak pe lah.cuti ni maybe cuti yang paling tak banyak jalan.tapi antara yang menarik.dapat stay lama dengan parents..

apa pun, aku harap dan aku doa supaya this final year ni, adalah the best year for me.yang aku dapat score habis-habis dalam study dan lagi kencang dan hebat dalam perjuangan yang sedang digerakkan.

and then aku doa supaya apa yang dirancang oleh mereka-mereka yang aku letakkan kepercayaan ini supaya maju dan berjaya dan apa yang aku rancang juga dalam hidup dimudahkan Allah.

wallahualam.

Tuesday, January 25, 2011

kalau korang dah boring tahap gaban,baca lah..

Salam...

fuhhhh...dah lame giler blog ni bersawang..blog ni cuma catatan peribadi je. and tak lah banyak catatan peribadi yang aku selalu buat.Selalu update dekat cetusanminda. Yelah, tu lebih serius. Ni blog cam wonderpet je..hehehehe.

semalam baru balik dari K.L. start ada dekat K.L selasa lepas.. So nak dekat seminggu gak la...alhamdulillah ada tempat untuk tumpang berteduh. Tinggal kat rumah sorang Pak cik yang dah dianggap macam ayah sendiri.. Ade je sedare mare kat K.L ,tapi bila tinggal sana, plan sendiri tak jadi..huhuh.

Langkawi-K.L bukannya dekat ... tapi sebenarnya banyak dapat belajar dari satu perjalanan kan.Tu lah sebab para ulama sarankan kita untuk mengembara. banyak yang dapat kita tengok.

Dari alam dan dari manusia. Bayangkanlah.Dalam satu rumah pun perangai masing-masing berbeza.Apa lagi dalam satu daerah.Ape lagi dalam satu negeri.Dan apa lagi dalam satu negara.Lagi lah berbeza.


Jadi dekat situ sebenarnya banyak kalau kita nak belajar.

Hari pertama sampai dah malam. terus sampai,mandi dan ada perjumpaan sikit.Lama tak jumpa saudara-saudara yang tercinta. Ya Allah,susah nak gambarkan ukhwah Islamiah tu macam mana. Lagi dahsyat dan hebat dari hubungan darah adik beradik. Rindunya,sayang nya..

Esok nya ke UM. ke department geology. jumpa Dr Masa. Ni lah lecturer antara yang terbest sekali di dunia.hahahaha.Dia dulu mengajar dekat curtin. sempat sekejap je jumpa dia sebab dia ada kelas. Nanti lah,ade rezeki jumpe dia lagi.pagi sebelum tu ,sarapan dulu..dekat satu kedai dekat rumah pak cik..pergh..roti tisu panjang 2 meja..dasyat2..hahahaha..

Hari ke 3 nye gi jumpe mamat subakin.kawan dari sekolah lagi..kire kawan baik laa..banyak gak berbual...yang paling aku ingat kata-kata dia ni, iman ni macam duit. kalau tak ada duit banyak benda tak boleh beli.tapi kalau ada duit macam-macam benda boleh buat.iman pun macam tu. kalau iman sikit banyak benda tak boleh buat.tapi kalau iman banya, sangat lah banyak kita boleh usahakan.sampai kadang-kadang apa yang mampu dibuat dengan iman yang tinggi ni,tak boleh dibayangkan manusia.

Dia tinggal setahun lebih lagi nak habis. But sekarang tengah practical. Kire aku dulu lah habis belajar.Hehehehehehe.Dapat gaji awal. Terbaek!!! Aku rasa kawan-kawan yang lain pun semua belum habis lagi except yang Diploma or Fast Track. Senior-senior aku ada yang dah dapat keje. Ada yang belum and ada yang tak dapat dengan Petronas. Aku terus terang,tak berniat sangat nak kerja dengan Petronas. Maybe ada plan lain sikit.But still dalam contract kena lah ikut je.


Ade dah plan -plan lain.Tu yang aku ke UM tu..tapi rezeki tak menyebelahi..hahaha.

selain sambung master maybe amik 2nd degree.or tengok lah nanti.

Sebab apa yang kita buat sebenarnya, bukan untuk kita dah kalau matlamat utama kita lagi besar. Apa yang kita buat ni cuma akan menjadi alat aja. kalau nak ambil Law,maybe dekat UIA or KUIS.

tapi apa pun cam aku kata, tu perancangan je.dan apa pun kena lah berpaksi pada matlamat lagi besar. Kalau disuruh untuk kerja,kerja lah.belajar,belajarlah...

then 3 hari seterusnya, ada perjumpaan..tak yah la cerita.tak penting...tapi best giler..huhuhu.

sebelum gi sana, singgah ke KUIS dulu. hantar anak pak cik..dasyat laa KUIS...syok je tengok student kat sana. jauh beza la dari Curtin..

Sepanjang program tu banyak jumpa saudara tercinta. Banyak juga yang dapat dibincang. kadang-kadang keluar juga dengan 2 orang saudara tercinta yang memang dah lama tak jumpa.

diorang ni memang tak bley blah bila cakap-cakap pasal hal nikah..mahu tunduk saya mengenangkan cadangan yang diberikan..fufufufufuf..da lama dah diusul.tapi senyap je lah..

dah banyak dah fikir tentang hal nikah ni.belum ada lagi dalam hati.tapi macam dikatakan,semua atas keperluan.bukan keinginan. keperluan atau keinginan.mahu atau mampu...

sepanjang program ni,fuh,makan punye la dasyat...memang naek brape kilo lah..tinggal rumah pak cik pun dasyat makan..mak aih...

abis je program, balik rumah pak cik dulu...abang-abang tercinta ni yang hantar..memang sepanjang jalan tu,memang kena lah aku...tak boleh nak lepas...tak balik rumah pak cik dulu,tapi ambil dia dekat mana entah.yang lagi tak bley blah, pak cik pun menambah perisa gak..lagi dahsyat laa aku kene..

dari awal sampai hari aku balik,memang tutup mulut je lah tak mampu nak bicara apa-apa.

malam tu kitorang gi makan nasi arab...fuh..series dasyat wa cakap sama lu nasi arab ni...memang dahsyat.siap dengan malt apple lagi..non alcoholic punye.fuhhh!!! memang terbaek laa. aku cakap betoi,kalau jumpe nasi arab,pi lah makan..amek kambing punye. but hari tu kambing habes ,so aku amik ayam..seb baik tak amik kambeng..kalau tak dengan "suasana " panas tambah panas nye kambing...huhuhu


patutnya aku balik malam tu,tapi sebab rushing sangat, aku gi ke Bukit Jalil beli tiket balik esok pagi.

Dalam jalan pulang tu, berenti kat bukit gantang. solat dekat sana.

Satu lah yang kita nampak ni, jarang betul orang solat jemaah.

Hari tu keluar dengan mamat kat KLCC, gi solat dulu. Nampak seorang lelaki.rambut panjang.kemeja lusuh.seluar jeans.panggil untuk solat jemaah.sedangkan banyak yang dah mula nak solat sendiri.

asbab nya abang tu,lebih 40 orang dapat pahala 27 kali ganda.

dekat bukit gantang tu pun macam tu jugak. masuk-masuk je surau, nampak ada 2 orang tengah solat jemaah. sedangkan yang lain solat sendiri. terus je join. and lepas solat ikut haluan masing-masing.

Tapi tau tak dengan solat jemaah ni, dapat berkawan. cam kat bukit gantang tu, sama jemaah solat waktu tu, berbual dengan pak cik tu..dia ni bawak lori hantar barang..ke hatyaii.. Siap dia jemput untuk tumpang and bawak sekali gi jalan-jalan ke sana. siap ambil number dia skali.

ada skali on the way to perak, solat dengan sorang pak cik ni..dia suruh jadi imam.habis je terus borak-borak and banyak yang dapat belajar dari pak cik tu.bukan sebarang orang dia ni..banyak yang dapat belajar dari dia...cuma dia ingat aku ambil syariah islamiah dekat universiti.. oh tidak...saya cuma orang biasa.ilmu cetek cam shallow marine.


akhirnya, sampai lah ke rumah di langkawi..


tu lah..duduk langkawi best..cantik.aman.rasa selamat.

tapi.....

jauh dari bandar besar.....so,banyak benda bagus yang berlaku susah nak join.sebab tu hal wajib je baru leh join..uhuhuuh..

ok lah..

korang boring nye kalau bace post ni...

saje saje je cerita..maybe ada part-part yang boleh belajar...aku bukannya pandai sangat pun..

tapi kalau korang rase nak ambil untuk belajar,silalah..tak salah pun... :)

okeh..kene start gi gym..dah gemok balek..ahahahahah

wallahua'lam












Thursday, October 21, 2010

ni aku terfikir..cuba korang fikir lak..

salam..

lama dah blog ni..

banyak sawang da..hahahahaha

beberapa minggu ni sangat hectic. Tuhan...Ya Allah...

sampai dah rasa sangat penat and nak hilang semangat dah.

Tapi pikirkan banyak perkara..

kena jugak teruskan.tak kira macam mana.

Dan aku belajar satu benda.dah lama dah belajar ni.tapi saja nak tulis kat sini.

jangan fikirkan apa orang cakap sangat. Kalau kita yakin apa yang kita buat betul.ikut sunnah.syarie.buat je.

kita tak dapat nak puaskan hati semua orang.

aku memang suka bersaing la kalau korang kenal aku.

satunya aku tak suka kalah.kalah bukannya problem besar pun.tapi series aku tak suka kalah.

kalau orang lain buat something,aku mesti nak dapat lebih.

Dan selama ni,semangat tu yang menggerakkan aku.Semangat tak nak kalah.

So,kalau aku tak menang dalam satu hal,aku mesti nak gak menang dalam hal yang lain.Tak kira..hehehehehehe

.....................................................................................
aku terfikir je ni.jangan kata aku teringat memori2 lama ye..dalam hati belum ada lagi yang menjadi permaisuri..kecuali Mama aku la kan.

just terfikir.

Dulu kan aku ade ber-aweks2 ni. Ex Gf aku ada yang patutnya dah grad.jadi nurse kat IJN.ada yang patut dah jadi cikgu.ada yang engineer.ada yang lain-lain lagi la..

Katalah,kalau lah aku sakit jantung.Kena masuk IJN.Sekali yang jaga tu Ex-Gf aku tu..apa macam???!!!!! Sudah.....That break up was not a good one..lagi bahaya..hahahaha

Tak pun,katalah aku dah nikah.ada anak.sekali ex-gf aku yang lagi sorang jadi cikgu anak aku..apa macam???!!!

mesti sangat awkward..hahaha.

jadi sangat mudah nasihat aku.bagi sapa yang baca,janganlah nak buat hal. Lagi baik korang jangan bercouple. Korang kawen je senang. Tanya mak bapak korang baik-baik.Tanya mak bapak perempuan yang kau minat tu baik-baik.Tuunjuk yang kau ni tak lah bengong punye kepala.Ada centre sikit.ada akal sikit.

masuk minang.mintak hantaran and semua tanggungan murah sikit.

.........................................

Aku cam biasa lah.aku bukannya ada sape2 nak pun.hehehehe..

cam aku kata selalu.lagi baik nikah terus.aku bagi kepada orang yang lagi layak nak fikirkan.

and ada syarat2 jugak.

Islam
baligh
berakal.
merdeka.
macam aku jugak.Dia kena seorang yang bergerak ikut program.sebab katalah aku kena tangkap ke,mati ke,ape ke..tak la haru biru sangat.
and ada macam2 lagi list..hehehehehe


.............................
sori aa..entry ni weng-weng sikit.assignment mode la kan..

Thursday, September 16, 2010

Kagum....

sukar untuk aku mengagumi seseorang.

tetapi jika dia seorang yang hebat Islam nya.

teguh dan kuat.

karisma dan maruah.

berani dan kental.

bijak mengatur urusan nya

dan pandai juga mengatur buah lisan nya

tidak goyah dengan cercaan dan kutukan,

serta tidak angkuh dengan pujian

bahkan tetap dengan pendirian nya.

itu sudah cukup untuk aku memberi hormat dan kekaguman aku pada nya...



kerna bagiku bukanlah rupa.

kerna cantik atau kacak nya kamu,

kamu akan tetap mati menjadi debu

kerna bagiku bukanlah harta,

kerna harta mu bertimbun, tak langsung aku pandang.

kerna bagiku bukan lah pangkat,

kerna kini banyak berpangkat adalah si badut jahil

kerna bagiku bukanlah kelulusan akademia kamu

kerna sudah ramai ku jumpa yang bijak pada kertas

tapi bodoh dalam nilai kehidupan.

Dan jangan kau marah.Kerna aku tidak memandang itu semua.

Monday, August 9, 2010

Hoi!!! Tak malu kah?

manusia...manusia...

Saya pun kurang faham.Kita umur muda-muda ni benda yang selalu fikir adalah cinta manusiawi..Alahai.Tak pergi mana sangat la apa yang korang cintakan ni..Saya pun pernah bercouple gak.Pernah gak buat benda-benda yang tak sepatutnya di buat...

Saya pernah baca satu buku kecil."Pesanan Buat Putera Puteri Islam" tulisan seorang ulama' besar .

Dia kata mudah je ..antara ayat dia yang aku ingat adalah : " Wahai puteriku, tidak ada apa yang difikirkan seorang lelaki ketika melihat kamu kecuali membayangkan kamu dalam keadaan terlanjang"

Ulama besar ni namanya Muhammad Ali Thantawi.

Kata beliau lagi :

"Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki menginginkan lebih dari sekadar daging kambing dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu."

"Lelaki menghendaki yang paling berharga darimu....... iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala"

Ye...bukan semua lelaki bernafsu serigala.Tapi percayalah,jika seorang lelaki diberi peluang,sukar dia nak menolak.

Tak percaya???

Bukankah salah seorang lelaki yang diberikan lindungan arasy ketika tiada lindungan ketika itu adalah lelaki yang di ajak oleh seorang wanita berkedudukan ,yang cantik dan kaya untuk berzina tetapi dia berkata aku takutkan Allah....

Nampak tak?? Susah betul bagi seorang lelaki nak menolak sampai Allah anugerahkan lindungan Arasy untuk lelaki yang sebegini.

Lihat juga dalam Quran.Surah Yusuf.Kisah Yusuf dan Zulaikha.Allah letakkan kisah itu dalam Quran untuk lelaki-lelaki yang ada ini belajar dari Yusuf.Sebab kalau tanpa peringatan itu,amat sukar untuk lelaki ini mengelak.

Lihat pula apa kata Saidina Umar yang lebih kurang nya : " Aku paling takuti, aku berada berduaan dalam satu bilik bersama seorang wanita sungguhpun dia itu yang hodoh dan kulitnya amat gelap"

Bukan semua lelaki macam itu.Tapi perlu ingat.Lelaki yang beriman juga punya iman yang turun naik. Barangkali ketika imannya dalam keadaan lemah,dan kamu percaya pada diri nya sedangkan dia tidak mampu mengawal dirinya.Bagaimana ketika itu???

Itulah yang boleh terjadi sampai ada video klip 3gp ustaz ustazah...Kadang-kadang kita pelik kenapa mereka yang kita namakan "orang agama " pun boleh berbuat perkara keji.

Jangan salah kan mereka sepenuhnya..Kita ini manusia.Manusia punya fujur dan taqwa. Bayangkan waktu kefujuran yang mengambil tempat dalam jiwa manusia.Dan dia tidak lagi menjadi manusia tetapi menjadi serigala buas.

Saya terbaca satu quotes " Wanita yang baik adalah yang tidak memandang dan tidak dipandang"

Anda tahu kenapa?

Saya seorang lelaki. Saya tidak mahu anak-anak saya mendapat ibu yang masa muda nya tidak baik.

Saya ada seorang ex gf dahulu.Saya sudah ceritakan beberapa kali kisah ini.Dia salah seorang ex saya. Saya tanya "kenapa tak lagi dengan si yyyy" [dahulu,saya agak dahsyat juga dalam hal ini]

Dia menjawab, nak enjoy boleh la bad boys..Tapi untuk serious,nak yang baik-baik.

You see.. Fitrah manusia nak kan yang baik.Saya lelaki biasa.Saya pun inginkan yang baik.

Anda yang perempuan.Anda pun nak kan lelaki yang baik.Dan barangkali lelaki seperti saya tidak termasuk dalam list anda..

Sudah-sudah lah..
Fikirkanlah yang kamu ini seorang Muslim.Tak malu ke tubuh kamu di raba dan di gomol bagai kain buruk.

Tak malu ke,nama kamu di jaja.."Ooo,aku pernah dengan dia ni dulu..Dia ni macam ni and macam ni"

Tak malu ke,gambar kamu berdua-dua di jaja dan dilihat mak ayah dan orang-orang kampung.

Sudah-sudah lah..

Saya tahu apa yang saya tulis ini kasar.Tapi kadang-kadang berlembut sangat suara tak didengar.Nah,sekarang dengarlah....

Yang lelaki pula...

Tak malu kah kita???
Tak ada maruahkah kita??
Merosakkan anak dara orang cuma untuk nikmat yang sekejap.

Cuba orang lain buat sebegitu pada adik perempuan kamu???

Tak malukah???

Kalau kamu rasa cinta kamu ni suci sangat, cuba letakkan selitkan gambar kamu berdua berpelukan dalam Quran..Apa yang kamu rasakan???

Kalau tak mahu,baca Bismillah sebelum dating atau nak buat benda tak senonoh..Apa kamu rasa?

Saya pasti kamu rasa bersalah.Lihat...Kenapa?Sebab perkara itu salah..Tapi lihat,ketika seorang suami ingin "bersama" isterinya diajarkan untuk berdoa dan ber bismillah.. Tak pula rasa bersalah bahkan berasa mulia dan penuh sayang.Padahal secara zahirnya,itu juga adalah perhubungan seksual.Sebab, perhubungan yang halal itu adalah cinta halal yang sebenar.Cinta suci yang sebenar.

Cinta yang kamu perbuat itu adalah cuma mainan nafsu sahaja. Fikirkanlah.Fikirkanlah.....


Thursday, August 5, 2010

You are a geologist..so act like one!!!!


Salam...

ni minggu first study. Dah 3 tahun dah aku di sini.Di bumi Sarawak.Bumi Miri yang membina aku sekarang..Subhanallah..Banyak yang dah berlaku..

Aku datang sini dulu,memang atas silap dalam keputusan yang aku pernah buat.Tapi ada hikmahnya.Sebab dengan asbab keputusan yang aku buat tu aku kenal tarbiah.Aku cuba untuk perbaiki diri.

Aku bukan lah punya akhlak terbaik.Atau ibadah paling hebat.Nak dibandingkan dengan kawan-kawan lain,barangkali aku yang paling teruk.Aku tak tahu.

Tapi sekurang-kurangnya, aku bersyukur sebab aku kenal apa itu Islam yang betul.

Dulu,ye,aku memang ada juga hafal hadis2,ayat Quran.Tahu hukum dan dalil pada hukum. Aku bukanlah kira orang jahil gila tak tahu.Mak ayah aku ajar aku dengan mantap dalam ilmu agama ni. Tapi aku sendiri yang buat pilihan yang salah dalam hidup aku.But waktu tu,aku rasa itu lah pilihan yang paling betul.Bila kita dah nampak dengan jelas,maka barulah kita faham yang kita buat tak betul...

Sudah 3 tahun...Alhamdulillah...

Maka tahun depan tinggal 1 tahun lagi.Kawan-kawan aku ada yang dah kerja.Ada yang dah buka bisnes sendiri.Bukan sikit yang dah ada income sendiri walaupun belajar sekerat jalan.Education adalah jalan yang terbaik dan biasa untuk mencapai kejayaan material.Ada yang tanpa formal education pun dari segi material nya dia berjaya.

Ada kawan aku yang dah ada anak da..Bila tengok facebook,baru tahu member dah kawen.Perghhh!!!

Nak tegor pun rasa pelik.Dulu waktu sekolah, siap main sembunyi2 ngan warden..Peranga sorang-sorang cam siamang.Sekarang,perghh..da jadi bapak budak...

Ada ex2 aku ada yang dah kerja and dah grad.ada gak yang dah tunang.

Kawan-kawan sekampung,ada yang dah mati.Ada mati eksiden.Ada mati sebab sakit.

Hidup......

Apa apa pun,perlu diteruskan...

Untuk aku..aku ada impian aku sendiri.Aku ada impian yang besar.Impian dan cita-cita yang sedang aku usahakan.Moga Allah bantu aku. Kalaulah aku gugur atau di zalimi,moga itu yang terbaik untuk aku dalam aku membawakan cita-cita ni. Bagi aku,inilah jalan nya..

Aku tidak mahu untuk diri aku.Barangkali kerna aku masih muda, idealisme itu masih kuat.Idealisme untuk melakarkan dan mencipta sejarah.Sejarah yang aku tidak kisah ada atau tidak nama aku untuk manusia tahu.Tapi cuma biarlah pemilik dunia ini tahu.Kerna barangkali kalaulah nama ku diketahui oleh manusia dalam membina sejarah ini, Tuhan mungkin berkata itu sudah cukup untukku dan Dia tidak perlu menyatakan nama ku di hadapan penduduk langit kelak.

Buat masa ini,usaha dalam belajar perlu di kuatkan..Aku sudah terangkan dulu apa jalan yang akan aku pilih.

Tadi di kelas Dr Franz,menarik sungguh...

Dia kata " Fear comes from dinasour. Be cautious.Fear does not bring anything good.Cautious does"

Tu nasihat yang menarik

Mulanya kelas.aku rasa rendah.Otak sangat-sangat berkarat.Sedihnya..

Tak apa lah....Kena kuat kan usaha.

Satu benda aku pelik tentang muda-muda sekarang..Kita terlalu pentingkan kata cinta...Aduh....

Dalam konteks mudah..cinta manusia...Fikirkan orang ini sayang kita ke tak?Orang ini benci kita ke? Orang ini bla bla bla..

Aku tak mahu bicara banyak..Kamu mungkin faham apa maksudku..

Jadi sampai itu.Mungkin kalau aku hidup lagi,kita akan bertemu...

walau di ruang maya ini...