Thursday, July 1, 2010

Setakat ni...

Salam..

Rasa nya baru beberapa hari cuti mula..Dah satu minggu rasanya...

Not bad jugak cuti ni.Even sorang2..Walaupun kadang-kadang bosan....But after all, ada banyak manfaat yang dapat dibuat...

Setakat ni, ada lah beberapa bijik buku yang dah habis baca...Alhamdulillah... InsyaAllah Sabtu ni ikut Adli.Kitorang nak ambil lesen motor. Maybe aku ambil L dulu..huhuhu..banyak gak nak pakai duit.

Semalam aku gi pasar..Beli ikan.Ikan tongkol,ikan patin and ikan kembung.Gi DPS beli barang-barang rumah...

Balik tu terus kemas rumah..Best nye rumah da bersih..Da layak la digelar rumah.. Harap-harap housemate SEM depan ada akal sikit. Ada adab sopan sikit.Penat jugak sental lantai and kemas stove. Lepas ni plan nak masak apa dengan ikan2 yang banyak di peti ais tu..huhuhuhu..

Shafiq Jasmim bagi guna motor dia..Thank you shafiq..sayang kau..hehehehe

So dengan motor tu lah aku pegi masjid and pegi pasar.

Da cam orang tua plak..Gi naik motor.Dengan capal,kain pelekat , kopiah and serban..hahahaha...Kadang-kadang kita kena faham situasi setempat.Itu Fiqh Da'wah wahai Syeikh..

Kita cuba cari persamaan..Supaya barangkali kita boleh capai persetujuan.Kalaulah kita ke masjid,pak cik-pak cik boleh terima kita dengan kopiah dan serban berbanding seluar jeans n t-shirt,kenapa tidak kita pakai..Bukannya benda tu langgar syara'.

Dan mungkin dengan tu kita boleh mula berbual.Berkongsi cerita.Dan barangkali mungkin boleh berbincang tentang apa itu Islam.Islam yang syumul.Islam yang bukan hanya pada tabligh.Bukan hanya pada Tasawuf.Bukan hanya pada Salaf. Bukan hanya pada hukum dan undang-undang.

Tetapi Islam yang bermula pada setiap diri,yang pada nya terbina keluarga dan ummat Muslim yang bersatu di bawah satu panji akidah.Yang padanya lengkap akidah sebagai tunggak..ibadah dan akhlak sebagai penyandang...Dan jihad sebagai puncak nya.. Dan pada Islam itu lengkap dari sudut ekonomi,kesukanan,sosial,perasaan,ketenteraan,kekuatan,kesihatan,media,hiburan dan segalanya...

Bukan ke itu yang sepatutnya kita faham.

Dari ke masjid pagi tadi,lepas subuh dari masjid yang banyak dipenuhi orang-orang pencen, aku terus ke pantai di Kg Pulau Melayu. Pergi ke Kuala..Bukannya ada matahari naik dari laut tu.Matahari naik dari arah bertentangan. Tapi cahaya yang naik tu dah cukup indah. Melihat penciptaan Tuhan pada Laut,Langit dan Awan memang dapat menjernihkan hati.

Siapa kah kita sebenarnya di mata Tuhan? Kita sangat kecil.Bayangkan berapa Billion penduduk dunia.Siapa Tajul Rijal ini berbanding penduduk dunia yang lain.Berbanding kita dengan makhluk dunia yang lain...gunung,langit,awan dan lain nya..siapa kita??? Kita ni yang banyak berbuat maksiat.Banyak buat dosa.Siapa kita???/

Tapi kita tetap rasa bangga diri.Tetap rasa kita lah yang terbaik..Tak silap aku dalam Surah At Tin , Allah mengatakan yang manusia ni dicipta dengan sebaik-baik nya (ahsani taqwim),tapi kemudiannya dia dijatuhkan sampai darjat yang paling rendah (asfala safilin)

Sedih kan?? Kita rasa kita dah cukup mulia.Siapa pun kita.Bahkan Perdana Menteri sekalipun,tetap debu juga di mata Tuhan kalau kita tak beriman dan melakukan kefasikan dan kezaliman..

Kalau pun manusia memandang kita mulia sebab pangkat kita,apa nak dibanding dengan kekuasaan Allah.Siapa kita??Siapa kita???

Dah balik dari kuala,aku terus ke pasar lutong..beli sarapan..Beli donat,nasi lemak n satu kuih ni.pulut laa..balut dengan daun ape ntah..aku tanya abang yang jual tu..

aku : "bang,kuih ape ni"

abang kuih : " kuih .....[x dengar sangat,aku angguk je]..pulut,dalam dia ada kacang merah,ayam..n bla..bla..bla..

aku: oooo...

abang kuih : Tapi cina buat..

aku : Ish bang..biar benar..tak nak aa bang...[dengan buat muka cuak]

abang kuih : hahahaha..Orang Muslim yang buat lah..pagi2 dah kena ye..hehehe

aku:hahahaha..abang ni pun.cuak saya..Dulu saya gi bintulu,da nak terbeli da..isi dalam ada babi..

Erm..tu lah perbualan pagi tadi..huhuhu..

So,planning esok maybe gi gym..aku nak gi gym tiap2 hari cuti ni..And nak buat kertas kerja untuk beberapa program..Agak sibuk rupanya cuti aku...hahahahhahah

And importantly gi peryatim...

Anyway...hope yang tengah bercuti tu bergembira...

Ingat,cuti Sem bukan bermakna tarbiyyah dan da'wah juga cuti...Perjuangan mesti diteruskan..

Kitalah generasi muda kebangkitan Islam!!!

No comments:

Post a Comment