Tuesday, June 23, 2009

pening

salam ukhwah..

malam semalam ade daurah kat umah abang din..(huhu.keje aku gi daurah,usrah,liqo',ta'lim,gi peryatim..2 je la yerk..)..sebenarnye daurah 2 khusus untuk aku n miqdad.Daurah keperibadian dai`e.murabbi cakap nanti nak buat daurah murabbi untuk kitorang.

so,semalam memang menarik la..diajar pasal etika-etika.cara2 berpakaian.cara senyum profesional.cara berjalan profesional..hehehe..tengok,sapa kata Islam cuma aspek ibadah khusus dan kerohanian sahaja!! jangan jadi jumud.jangan jadi sekular.Islam ada tetapkan panduan segalanya.lihat betapa profesionalnya Rasulullah dalam berpakaian, Baginda ada baju khas untuk solat jumaat..sama gak macam2 VIP sekarang.ada baju khas nak ke parlimen.tapi setakat baju je la :)

so,yang best nye semalam hari jadi kak ana.kak ana ni zaujah akhi din.so,memang banyak gak la makanan di jamu.sedap la kak ana.hehe..lain kali buat lagi yek..hehehe.

ade soto,ade kek,buah tembikai n macam2 lagi laa..nasib baik tengah liqo x ngantok..tapi pening2 siket ade la..

then petang semalam call mama..heheh..mama kata tengah musim durian..so ape lagi,anak nye yang x taw malu nk makan ni mintak la mama mengepos kan durian..huhu..durian di pos..

petang semalam aku gi peryatim.lepak2 dengan ustaz n abng rashid.berbual la pasal mancing.ni ari ahad ni kitorang nak gi niah.gi mancing udang.wohooo!!!!dapat 2 kilo jadi laa..heheheh..

then berbual la pasal budak2..ade la sorang budak ni kene tngkp rokok..nak kene debik ni..hurm.biasela.budak2.

then aku bincang dengan abng rashid pasal tuisyen.nak kene buat gak cuti niyh..tengok lah.inshaAllah boleh la kot.

sekarang ni banyak orang cerita pasal masalah hati.masalah hati ni sama macam laptop la.cuba kau bawak kat kedai mane2 je.memang la elok die repair.tapi sekejap je la.cuba kau bawak repair kt die nye company production die.contohnya kat acer workshop ke untuk laptop acer.macam baru laptop kau di repair..

jadi masalah hati ni cuma boleh diubati dengan kembali kepada Pencipta hati tu..ape nak cari lagi.nak cari ketenangan macam mana??cari lah dengan berjumpa Tuhan.kan senang.simple je.tapi susah nak faham dan buat kan..adeh2..

aku pun ade masalah hati.masalah hati antara fujur dan taqwa.antara nak pilih satu2 tindakan aku tu.aku ni dulu jenis mengarut je kepala otak.so,kadang2 tu nafsu mengajak untuk aku buat benda yang aku selalu buat dulu.lagi pulak bila ade yg melamar2 ni..so,naik tocang le nafsu kan..
memang la seronok Tajul oooi..buat benda2 haram tu.buat maksiat2 niyh.tapi camne seronok pun hati kau tetap menolak kan...

jadi maaflah..aku terpaksa menolak.kalau kau offer aku satu waktu dulu,aku mungkin la cekup je offer kau.tapio kau tanye aku yg sekarang.sebab...sebab aku dah yakin dengan jalan yang aku lalui.aku bukan tajul yang kau kenal dulu.yang boleh kau ajak buat benda2 x elok ni..jadi maaflah,kalau aku buat kau sedih.tapi aku betul2 x nak murka Allah.biarlah kau kata aku kejam ke,badget baik ke,ape ke..ape aku kisah.aku cuma nak kan redha Allah.aku x tahu la kau bace ke x blog aku ni.tapi kau tahu blog ni wujud.jadi kalau kau baca,maaf skali lagi.kalau kau nak ikut jalan ni,aku bersyukur.tapi kalau kau masih nak ikut jalan yang lama..terpulanglah.banyak lagi orang lain yang nak kan kau.jadi x perlu cari aku.aku ni bukan nye hensem pun...

ades2..masalah betul lah hal2 camni..

huahua..dah2 cukup2 lah merapu!!

kita masih muda.jadi gunakan masa muda dengan kebaikan.bukan isi dengan kemaksiatan.

enjoylah..tapi letakkan enjoy tu pada kebaikan.

aku pelik la.bila orang kata enjoy.maka ingat pasal happy hours tengok wayang.main bowling.gi funfair.gi clubbing..gi dating..gi macam2 lagi la..enjoy msti maksudnye macam tu..

gi masjid x enjoy ker??aku x faham la..ades2..

macam kata2 blogger lalilatulmawardah laa...betapa tarbiyyah tu mengubah pengertian enjoy tu.. enjoy kite bukan lagi pada seronoknya dunia.tapi pada usaha dakwah dan tarbiyah.biar habis duit,penat badan,habis masa,kena kutuk dan kritik,kena tahan n macam2 lagi,tu lah enjoy pada tarbiyyah.tu lah seronoknya dan indahnya pada usaha atas jalan dakwah..

aku dulu pun tengok orang ikut usrah ni,gi masjid ni boring dan bosan.x de tempat lain ke nak pergi n buat..huahuahua..sekarang bila dah rase baru tahu betapa best nya!!!

bak kata murabbi..orang dakwah ni pun bile die rehat pun adalah dakwah..even dia mimpi pun adalah dakwah..

ok la..cukupla ape aku nak cerita

salam


No comments:

Post a Comment