Tuesday, June 30, 2009

sebuah keindahan dalam kehidupan

salam ukhwah

beberapa hari ni hidup dilalui dengan berbagai kisah.huhu

macampost sebelum nya aku ada ceritakan pasal konsert amal merdeka..ades..memang terasa berat kerja tu bagi kami semua.tapi bukan bermakna berat itu melemahkan tetapi sebenarnya semangat untuk membuktikan yang mahasiswa Curtin ni mampu buat kerja yang terbaik..yess!!

dan dalam tempoh masa ni agak dan amat lah buzy.bukan setakat konsert amal.tuisyen peryatim perlu terus berjalan.so kena la arrange balik nak mengemudi bala tentera yang tinggal berapa kerat je ni..aku yang selama ni dok mensupervise dan merancang pun kena turun padang..nak lead,kena lead with example..kalau kita nak lead orang berperang,kita pun kena tahu berperang dan pernah berperang.

so,agak sory la kalau ym x balas.tuan punya badan xda kat bilik..ade kerje..

then ade la gak berita yang dahsyat dan ura2 yang macam2 aku dgr pasalresult..sampai malam semalam termimpi2 aku.bangun subuh dengan berpeluh2 badan.cuak giler sampai masuk dalam mimpi.tadi petang nak cari Mr P nak tanye,tapi x jumpa..ades..ades..

so,esok lah....

Ya Rabb..permudahkan untukku apa yang terkandung dalam hatiku..

then patutnye malam ni meeting yayasan amal..planning aku nak mancing punah..hehehe..tapi x pe..lagi berfaedah kerje yayasan amal ni.moga redha Allah turut bersama.but,oleh kerana malam ni ada urusan lagi penting,so Islah n shahul wakilkan aku n miqdad..coz kitorang 2 orang ade hal yg lagi penting.

pergi ke rumah akhi din..sayang dan kasih tengok anak sulungnya,arif haziq.Selalu kalau datang,ha,die mesti cakap, :"uncle Tajul,I want backflip"..hehe..memang merayu2 ah die mintak nak backflip..backflip tu bukan la backflip yg korang buat.cuma nya juz main pusing2 je..baru darjah satu budak tu..selalu datang rumah akhi din,die mesti cerita macam2 la kat uncle Tajul die ni..ades..uncle Tajul???ooohhhh man..x pe..bak kate lyanne dalam comment di post terdahulu,compliment tu sebenarnya untuk menunjukkan kematangan..

kematangan..maturity..

aku ade la berbual dengan sorang kawan kat sini.2,3 bulan yg lepas..bercerita pasal kematangan dan mengimbau balik kisah dekat STE.so,brader ni gitau la,die nampak budakU** nampak matang.coz diorang cam ganas,cam budak2 U lain,isap rokok sumer,cerita pun benda2 yang kebiasaan nya budak U cerita..

ades..so aku tanye balik.."bro,tu ke kematangan bro?"

then aku cakap,bagi aku la,tu bukan kematangan.kematangan ni bilamana rasionaliti kita berpandukan pada Allah.maksudnye,matang fikiran kita tu dah faham dah mana bathil dan mana yang haq.dah tahu apa pilihan.dah nampak mana jalan.dah tahu mana yang lagi awla' ya'ni yang lagi penting.then aku cakap,kalau tu yang kau nampak kematangan,aku x nampak langsung kematangan dekat situ. kalaulah bi'ah hasanah yang ada di kalangan kita ni nampak x de kematangan,so maksudnye definition kematangan tu x de lah diletakkan pada tempat yang betul dan benar..

tapi memang cakap betullah..bile kenang balik memang lawak gak.waktu kt STE tu,kitorang mandi sungai memang x pakai baju.same je la dengan budak U** kan.tapi bile permepuan lalu je,budak curtin sembunyi badan dalam air.nampak paras leher je..senyap je..x keluar2.even bola tampar yg kitorang main ade depan mata...kuang..kuang..kuang..kejot subuh.gi solat subuh berjemaah kt surau ramai..solat setiap waktu memang jemaah jer..siap bagi tazkirah lagi..memang beza laa..

huhu..

ok..berbalik pada kisah adik arif haziq..tadi die solat sekali isya..so lepas solat tu lepas baca doa,die tunjuk la die tgh makan chewing gum..so aku tegur la.."y u eat during praying"

then dia cakap "y cannot??"

ades,budak ni,banyak cakap pulak..nasib baik comey.tapi baguslah..budak2 sekarang perlu ada persoalkan benda2 gitu.bukan setakat ibadah tanpa faham kenapa perlunya peraturan dia ditetapkan gitu..kenapa Allah tetapkan macam2..ada maksudnye.bukan sebarang2...

kalau dulu,ustaz2 atau cikgu2 ngaji,ajar dengan rotan..kalau tanye la y cannot..kalau x kena rotan paling koman pun mesti die cakap Allah suruh camtu..buat je...budak2..akal nye tengah mengembang.tengah membesar..dia tengah memproses logik..jadi,berhikmah lahh..

makanya,jadilah kita ni ibarat abid.banyak ibadah.tapi x tahu kenapa perlu kita ibadah.kenapa bentuknya begitu.kenapa itu dan ini..

so,berbalik cerita, (sebelum tu arif ni bangganye cerite dapat no 1..uncle Tajul ,i got number 1..hehe..ni manje2 dengan uncle Tajul ni nak hadiah ler..ari tu aku janji coklat cadbury..inshaAllah,next time aku bawakkan la)aku pun jawab la..arif,u study in class and then u play with ur friend.teacher will scold u or not?arif jawab,teacher will be angry lah..haa..so,masuk2 lah nasihat sikit untuk budak umur 7 tahun..hehehe..

bapak ngan mak dia pun ok je aku menegur anak die..hehe..ni sebenarnye ukhwah atas dasar aqidah.sampai anak ikhwah tu kite boleh tegur macam anak kite sendiri..tapi aku ne ade anak..kawen pun belum..pass exam pun x taw lagi..hahaha

2 lah keindahan dalam hidup.betapa cantiknya akal seorang budak kecikyang nak tahu.betapa cantiknya contoh fitrah kita boleh ambil pada anak2..kalau lah nak tengok fitrah sebenar manusia,tengoklah pada anak2 kecil..ada jujurnya,ada kasihnya,ada semangat nya..ada perasaan sayang nya tanpa kira bangsa dan agama.

indahnya fitrah seorang anak...dan kita yang dewasa sewajarnya belajar pada anak yang kecil..dan sedar tentang cantiknya ciptaan Tuhan lantas tahu dan faham apa tugas kita sebagai insan..

susah sangat ke....







No comments:

Post a Comment